paSai aQ..

My photo
i'm an ordinary girl..simple,sempoi n love laughing~ menjadikan blog tempat luahan perasaan..if u wanna read,just read..if u like it, leave ur comment.. kalo x suke??ade aku kesah?? peace~

Friday, April 22, 2011

KORANG TERROR MATEMATIK??? CE JAWAB SOALAN NI..

siyes aku pening + puyeng..
pasai apa??
dok jawab soalan matematik ni la..
ade lak yg kutuk aku kat gempak.org td..
(aku dengar cite je la)
mane ley jadi..
aku tetap nak pertahankan jawapan aku betol.. 
korang nak tau soalan nye ape??
30÷2(2+3)÷5= ??
ini soalan butul punya..
tarak maen2 la aci..
korang try jawab dapat bape??
aku tetap ngan jawapan aku 0.6!!
adek manis sama baiya kasi pikir dulu..
nanti kasi saya jawapan sama explanation dalam itu kotak komen..
ada paham ka??
cau sin cin~

erk!! makin pening aku tengok pic ni..

10 comments:

D i n said... REPLY

wahaha saya pakai kalkulator saja :D
6.0

adeh tak brape reti math... :D
ntah2 jawapan trick je nih =_="

fasya said... REPLY

pakai klkulator dpt 6.0 ke 0.6?? huhu.. ade lg klkulator laen dpt 15.. camna tuh?? =D

dean said... REPLY

15 la jwpnnya...

slesaikn yg lm kurungan lu..

haha

fasya said... REPLY

@deanmmg la settlekan yg dlm kurungan dulu..tp ce wat ikot depan dulu.. 30/10/5=0.6.. =)

alexa yussida said... REPLY

saya pon dpt 0.6

yg dpt 15 msti sbb selesaikn blkg dlu..bukan ke kalo kes camni settle dpn dlu..huuu

fasya said... REPLY

@alexa yussida give me 5!! huhu.. tp mmg ade yg gaduh pasal soalan ni.. try search kat google.. =)

padlie said... REPLY

Jawapan saya 15..

30÷2(2+3)÷5 = 30/2*(2+3)/5

Selesaikan dalam kurungan dulu,
= 30/2*5/5

/ dan * kena selesai dari kiri ke kanan, jadi
= 15*5/5
= 75/5
= 15

jadi isu kat sini pasal 2(2+3) kan? dalam kurungan je selesai dulu.. luar kurungan kena darab.. tapi priority dia dah jatuh pasal depan ada bahagi.. kena buat bahagi dulu..

tu jawapan saya.. :)

fasya said... REPLY

@padlie care sy mmg wat dlm kurungan dulu..

30/2(2+3)/5= 30/[2(5)]/5
= 30/10/5
=(30/10)/5
=3/5
=0.6

=D

arm_knee said... REPLY

sy pon jwb cam padlie..=)

fasya said... REPLY

@arm_knee erk?? ok..huhu~