paSai aQ..

My photo
i'm an ordinary girl..simple,sempoi n love laughing~ menjadikan blog tempat luahan perasaan..if u wanna read,just read..if u like it, leave ur comment.. kalo x suke??ade aku kesah?? peace~

Tuesday, May 3, 2011

RESIPI PENGAT LABU

salam uolls..
arini ai nak berkongsi resepi pengat labu resipi my mom..
igt ady budika n mr froogy nye saje yg ley bg resipi??
ai pon boley la..haha..
bukan ape..aritu wat masak lemak labu..
pastu ade lebih labu tu..
ai tanya my mom..nak masak pe je gune labu selain masak lemak..
then my mom bg idea soh wat pengat labu..
fyi..ai ni tak teror masak..
setakat simple2 ley la..
then ai try la wat pengat labu..
mmg senang sangat2..
pada yg tak reti masak..
tp nak tunjuk pandai masak kat bakal mak tue or pak tue..
ley la try resipi ni..
bahan2 yg diperlukan..
*nak wat pengat labu, opkos la gune buah labu..
tak kan buah stawberi kot..
lg 1 bukan buah labu air yg hijau tu ye..huhu..
ikot korang la nak banyak mane..
tp ai gune separuh je sbg bahan ujikaji..ngEe =D
jangan buang kulit!
buang sume biji2 n serabut2 tu sume..pastu cuci bersih2.
*gule melaka..kalo kat ganu panggil nisang.
yg ni pon ikot korang nak bnyak mane..
agak2 nak kene potong kaki pasal kencing manis, bubuh la banyak2..huhu..
*santan.. ai beli 1 paket je..bubuh sume..
*garam sikit je.. karang tak pasal2 kene darah tinggi lak..
*air jgn lupe..x kesah la air paip ke..air masak ke..janji air kosong..
bukan air coke or mirinda oren.
*************************************************
dah siap sume bahan tu..
masukkan labu dalam periok beserta air..
jangan banyak sangat..
sekarang ni proses nak lembutkan labu..
masak labu tu sampai labu jadi agak lembut..
korang try la tekan2 labu tu gune garpu or sudu..
agak2 dah lembut..bubuh la santan..
diingatkan..jangan sampai labu terlalu lembut or lembik..
nnt kureng kesedapannya..
dah masukkan santan..
bubuh la garam sikit..
sikit je..nak bagi pengat rase lemak2 gitu..
pastu bubuh lak gule melaka yg dah di racik2..
kacau sehingga rata..
agak2 dah mendidih air tu..labu pon dah empuk..
ley la tutup api n hidang time panas2..
nak makan sejuk2 pon okay..
simpan dalam esbok..
ni la pengat labu yg ai buat td..
tak taw nape pic ni camni~
sedia untuk di ngap!

siap!!
senang je kan??
tp korang jgn makan ngan kulit nye pulak..huhu~
kalo korang nak bubuh sagu pon lg bagus..
tp oleh kerana ai terlupe nak beli td..so ai tak bubuh la..
so..ape tunggu lagi..
selamat mencube~

p/s : segale instruction kat dalam entry ni untuk mereka2 yang mmg tak reti masak cam aku.. so yg dah pandai tu janganla rase bodoh untuk membace segale instruction tu.. peace~
errr..jangan salah paham pe yg aku try nak bagitaw ni ye..
cau sin cin~

2 comments:

padlie said... REPLY

wah.. menarik...
gula melaka ore klate panggil nisse...

;p

Entry terbaru padlie: Sperma yang gagah!!!

fasya said... REPLY

@padlie sy dah bace dah entry tu..entry yg menarik..pembakar semangat!! tq..